Ny receptbok komplement till kostrådgivning

Flertalet studier visar att genom att dricka havre kan man på ett enkelt sätt sänka kolesterolvärdet, balansera blodsockret och skydda tarmen mot smittsamma organismer. Detta visas i studier utförda vid Lunds Universitet som ingår i en avhandling av Maria Biörklund Helgesson, leg. dietist, fil dr. Med utgångspunkt från studien har Maria tillsammans med Landskronaföretaget Oatly nu tagit fram boken Gör dig Gott! som innehåller kostrådgivning, hälsotips och inspirerande recept baserade på havre.
- Förhoppningen med boken är att den ska fungera som ett komplement och bidra till inspiration i samband med rådgivning om ett hälsosammare liv, säger Maria Biörklund Helgesson, leg. dietist och fil. Dr.
I havre finns det mycket lösliga kostfibrer, så kallade betaglukaner, vilka har många goda hälsoeffekter. Bland annat är de kolesterolsänkande och påverkar blodsocker- och insulinnivån och de kan också vara ett gott komplement till en sund livsstil. Maria har medverkat i en rad studier...

Oatly

Multimedia